Recykling odgórnie regulowany
Nowoczesne technologie stają się coraz bardziej dostępne. W następstwie tego, na świecie produkuje się coraz więcej baterii i akumulatorów, które prędzej czy później staną się elektrycznymi śmieciami. Eksperci twierdzą, że dzięki zwiększeniu poziomu przetwarzania zużytych baterii, możemy znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, który jest jednym z gazów cieplarnianych. Jak polityka państw może na to wpływać?
WYZWANIE JEST ZNANE
Problem pojawia się jednak w krajach biedniejszych, w których nie dba się o zapewnienie odpowiednich regulacji ani o ich egzekwowanie. W rezultacie prawie 90 proc. baterii ołowiowych w Indiach jest przetwarzanych w zakładach działających na małą skalę i nie zapewniających żadnych standardów bezpieczeństwa pracy. W rezultacie pracownicy są narażeni na śmiertelnie niebezpieczne zatrucie ołowiem.
UNIJNE DYREKTYWY SZANSĄ DLA POLSKI
NA ŚWIECIE TEŻ REGULUJĄ
W 2016 r. Chiny wprowadziły rozszerzoną odpowiedzialność producenta i zobowiązały producentów baterii do ponoszenia kosztów zbierania, sortowania, przetwarzania i recyklingu zużytych baterii.
W Stanach Zjednoczonych ustawa z września 2018 roku doprowadziła do powołania grupy doradczej do spraw recyklingu akumulatorów litowo-jonowych. Prezydent Joe Biden na recyklingu baterii opiera swoją strategię neutralności węglowej. Jednocześnie zapowiada, że zrównoważony rozwój obejmie odchodzenie od importu baterii z Chin i Korei na rzecz wsparcia produkcji krajowej. Obecnie to chińskie firmy, takie jak CATL, BYD i Hefei Guoxuan High-Tech, produkują 79 proc. baterii na świecie, podczas gdy USA – 7 proc.
Dzięki odpowiednim regulacjom można też zachęcać do recyklingu akumulatorów litowo-jonowych poprzez ustalanie odgórnie regulowanych cen zużytych akumulatorów z pojazdów elektrycznych. Dzięki temu atrakcyjnym dla producentów samochodów stanie się recykling własnych akumulatorów. Zainteresowane powinny być także firmy wyspecjalizowane w recyklingu.
Przepisy mogą też dotyczyć możliwości śledzenia działań kontrahentów w zakresie etycznego pozyskiwania surowców, emisji CO2 i deklaracji zawartości materiałów pochodzących z recyklingu. Niektóre firmy nie czekają jednak na odgórne zarządzenia. Chociażby Tesla zbiera od dostawców kobaltu dane za pomocą specjalnego systemu raportowania.
***
Według Allied Market Research, wielkość światowego rynku recyklingu baterii wyniosła w 2018 roku 8 mld dol. Do 2026 r. rynek wypracuje przychody sięgające 18,3 mld dol.