Cały XX wiek i pierwsze dwie dekady XXI wieku upłynęły pod znakiem niezwykle dynamicznego rozwoju baterii. Proces ten rozpoczął Thomas Edison, który opatentował baterię niklowo-alkaliczną, niklowo-żelazową, a nawet rozpoczął badania nad cynkowo-niklową.
Kolejne kamienie milowe w rozwoju baterii stały się udziałem japońskiej firmy Panasonic. Pierwsze ważne dokonania to stworzenie ogniw ołowianych oraz pierwszej suchej baterii. W 1964 roku powstały akumulatory niklowo-kadmowe, które były potem produkowane na masową skalę.
Wraz z rozwojem małej elektroniki, na popularności zaczęły zyskiwać udoskonalone baterie alkaliczne, a także litowe. Z kolei urządzenia mobilne oraz postępujący rozwój elektromobilności przyczyniły się do spopularyzowania akumulatorów litowo-jonowych, a także litowo-polimerowych.
Inżynierowie nie mówią jednak ostatniego słowa i wciąż poszukują coraz to doskonalszych rozwiązań, związanych z akumulatorami i bateriami. Jednym z największych wyzwań, stojących przed konstruktorami jest zapewnienie bardzo dużej pojemności akumulatorów przy jednoczesnej możliwości bardzo szybkiego ich ładowania. To podstawowy warunek wpływający na rozwój pojazdów elektrycznych.
W przypadku najpopularniejszych dziś ogniw litowo-jonowych, kłopot pojawia się w realizacji obu wspomnianych warunków. Im bateria pojemniejsza, tym większa będzie jej masa. Im większa masa i rozmiar baterii, tym trudniej zmieścić ją na przykład w aucie osobowym. Kłopotliwe jest też szybkie ładowanie. Im większym natężeniem prądu będziemy próbowali ładować akumulator, tym mocniej będzie się on nagrzewał. Przekroczenie punktu krytycznego może doprowadzić nawet do pożaru.
Rozwiązaniem może być więc opracowanie nowego typu ogniw. Duże nadzieje pokładane są na przykład w akumulatorach grafenowych. Producenci pierwszych takich ogniw zapewniają, że można je naładować do pełna w zaledwie kilkanaście sekund i zapewnić samochodowi elektrycznemu zasięg nawet do ponad 800 kilometrów. Wykorzystanie takich baterii w swoich urządzeniach zapowiadają już dziś najwięksi producenci smartfonów.